Ocenite članak:
  • 32
(3.06 / 32)

Sindrom toksičnog šoka


Autor: doc dr Milan Terzić   

sindrom-toksičnog-šoka

Sindrom toksičnog šoka (STŠ) je veoma redak, ali potencijalno veoma opasan poremećaj povezan sa korišćenjem tampona, retko sa kontraceptivnim sunđerima, naročito kod žena mlađih od 30 godina. 

Koji su znaci toksičnog šoka?

  • Iznenadno povećanje telesne temperature iznad 39 stepeni C.
  • Povraćanje ili proliv.
  • Zujanje u ušima, osećaj slabosti, nesvestica, dezorjentacija.
  • Osip na koži koje je sličan crvenilu od sunca, naročito na šakama i stopalima.

Tampon i sindrom toksičnog šoka

Ranih osamdesetih godina učestalost ovoga sindroma bila je veoma mala. Najčešće se dijagnostikovao kod mladih žena koje su tokom menstrualnog krvarenja koristile specijalne tampone velike apsorptivne sposobnosti. Ispostavilo se da STŠ prouzrokuju toksini ( otrovi) koje stvara mikroorganizam po imenu Staphylococcus aureus. Ova bakterija u normalnim okolnostima prisutna je u organizmu i ne dovodi do problema.

Neki istraživači su došli do zaključka da visoko-apsorptivni tamponi, koji u vagini stoje duže vreme, predstavljaju odličnu podlogu za ove bakterije. Drugi su bili mišljenja da tamponi svojim vlaknima dovode do oštećenja sluznice vagine i olakšavanja prodora bakterija u cirkulaciju. Tamponi su povučeni iz prodaje, a učestalost STŠ se naglo smanjila.  

Danas, iako su tamponi napravljeni od visoko-apsorptivnih vlakana, učestalost ovoga sindroma veoma je mala. On se ponekada dijagnostikuje kod žena koje imaju dijafragmu, ili kontraceptivni sunđer. Štaviše, danas oko 30% žena sa sindromom toksičnog šoka nisu mlade i nemaju menstruaciju, već su starijeg životnog doba. Ovaj sindrom konstatuje se i kod muškaraca, dece, kao i neposredno posle operacije.  

Ukoliko imate simptome, javite se lekaru i sami izvadite tampon

Odmah se javite lekaru ako imate simptome koji su gore navedeni, naročito ako imate menstruaciju, ako Vam se menstrualno krvarenje tek završilo, ili ako ste koristili tampone. (Čak i pre javljanja lekaru sami izvadite tampon). Objasnite lekaru koje su Vam tegobe, kada su počele i koliko dugo traju.  

Drugi mogući simptomi i znaci su glavobolja, bol u guši ( gušobolja), bol u mišićima, i crvenilo očiju. Osip može nastati na bilo kom delu tela, a ne samo na šakama i stopalima. Posle nedelju dana šake i stopala počinju da se ljušte.  

Koliko je opasan sindrom toksičnog šoka? Tegobe nastaju iznenada, a smrtnost je oko 3%. Ovaj sindrom može dovesti do smanjenja krvnog pritiska, šoka kao i prestanka rada bubrega.  

Terapija

Antibiotici se daju pacijentima sa izraženim simptomima i znacima sindroma toksičnog šoka. Kako Staphylococcus aureus može biti rezistentan na penicilin i ampicilin, daju se druge vrste antibiotika.

Ako dođe do smanjenja krvnog pritiska, neophodna je hospitalizacija i davanje lekova za stabilizovanje krvnog pritiska, kao i rehidratacija. 

Nikako antibiotike nemojte koristiti na svoju ruku - obavezno potražite savet lekara.

Kako smanjiti rizik od nastanka STŠ-a?

Možete smanjiti šansu za nastanak ovoga sindroma korišćenjem tampona samo u izuzetnim situacijama ili odlukom da tampone uopšte ne koristite. Žene koje su već imale probleme sa Staphylococcusom aureusom ne smeju koristiti tampone. Lekari bi trebalo da savetuju stavljanje uložaka umesto tampona, naročito noću i između menstrualnih krvarenja. Na tržuštu nisu ujednačene oznake koji su tamponi normalne apsorptivne sposobnosti. Vi sami morate proceniti koji tampon Vama odgovara: ako je vagina tokom vađenja tampona suva ili je tampon teško izvaditi, tada je on veće apsorptivne sposobnosti nego što Vama pogoduje.  

Sindrom toksičnog šoka ima tendenciju da recidivira. U skoro 30% žena koje su imale sindrom toksičnog šoka bolest ponovo nastaje, mada nije tako izražena kao prvi put. Žene koje su jednom imale sindrom toksičnog šoka ne smeju koristiti tampone. 



 Komentari: 0 | Pogledajte komentare | Pošaljite komentar Postavite pitanje lekaru